Atsiskyrimas vardan išlikimo

Detachment

Tony Kaye’us savo kino režisieriaus karjerą pradėjo su debiutiniu vaidybiniu filmu – „Amerikos istorija X“ (angl. „American History X“) – tai drama apie rasizmą, kurioje pagrindinį vaidmenį atlikęs Edwardas Nortonas už darbą šiame filme buvo nominuotas „Oskaro“ apdovanojimui. Ketvirtuoju savo pilnametražiu vaidybiniu filmu režisierius nusprendė paliesti kitą socialinę ir gan problematišką temą – švietimą. Dramoje „Atsiskyrimas vardan išlikimo“ (angl. „Detachment“) nerasime linksmumo ir pramogų. Tai filmas apie liūdną ir nepagražintą mokyklos gyvenimo pusę.

Šioje juostoje didžiausias dėmesys nėra skiriamas mokiniams. Atvirkščiai – siužetas pagrįstas mokytojų gyvenimu. Vienas iš jų yra Henris Bartas (akt. Adrien Brody). Profesionalus, ramus ir savo darbą puikiai atliekantis pavaduojantis pedagogas. Nuolat blaškomas per mokyklas jis yra paskiriamas į išties prastą švietimo įstaigą, kurioje gausu problematiškų vaikų. Jie nesimoko, negerbia bendraamžių ir mokytojų, o galiausiai – savęs. Henriui toks vaizdas nėra naujiena ir jo pasiruošimas tokiai aplinkai yra pastebimas jau per pirmąją, mokykloje vykstančią, pamoką.

Visas filmo veiksmas yra paskirstomas į dvi dalis – mokyklinį ir asmeninį personažų gyvenimus. Didžioji juostos dalis žinoma tenka Henriui. Prieš moksleivius jis – solidus, kantrus, emociškai prie mokinių neprisirišęs mokytojas (kitą vertus, apie kokį emocinį prisirišimą galima kalbėti, kai žinai, jog čia užsibūsi tik mėnesį). Palaipsniui žiūrovas yra supažindinamas ir su asmeniniu pedagogo gyvenimu, kas vėliau padeda suprasti tam tikrus Henrio poelgius tiek mokykloje, tiek už jos ribų. O čia jau tampa aišku, koks pagrindinis personažas yra už mokyklos tvoros. Vaikystėje sukrėtę įvykiai Henrį vis dar persiekioja, o mirties patale gulinčio senelio lankymai gero emocinio užtaiso irgi nežada. Maža to, išreikšdamas savo pedagogišką rūpestingumą, Henris Bartas nusprendžia priglausti gatvėje sutiktą nepilnametę prostitutę. Panašiu mokyklinio/asmeninio gyvenimo principu žiūrovas vėliau supažindinamas ir su kitais žlungančios mokyklos pedagogais. Visi mokytojai yra savotiški, gal net keisti. Suprantama. Visgi darbas tokioje mokykloje ilgiau nei vieną mėnesį – tikras iššūkis.

Nuo pat pradžių tampa aišku, jog filmas bus liūdnas, o slogi nuotaika nepaleis ir baigus jį žiūrėti. Melancholiškas filmo siužetas yra išvystytas pakankamai neblogai, bet vienas dalykas, kuris gal kiek nuliūdino – tai nuspėjamumas. Vietų kur įžvalgesnis žiūrovas numatys tam tikrų įvykių baigtį tikrai bus. Tas šiek tiek ir slopina filmo žavesį.

Užmetus akį į aktorių kolektyvo sąrašą maloniai nustembame. Jame puikuojasi tokie vardai kaip Bryanas Cranstonas, Lucy Liu, Jamesas Caanas, Marcia Gay Harden. Tikėtis iš jų kažko įspūdingo nereikia. Visi jie įkūnija antraplanius personažus, o jų užduotis šiame filme yra prisidėti prie autentiškos atmosferos sukūrimo. Vieni personažai įtikina ir užkabina labiau, kiti šmėsteli taip blankiai, jog pamiršti juos po poros minučių. Visas dėmesys nukreipiamas į aktorių Adrieną Brody. Vienareikšmiškai – geriausias pasirodymas ekrane po filmo „Pianistas“ (angl. „Pianist“). Iš Kvinso kilęs aktorius puikiai susidorojo su jam skirtu mokytojo vaidmeniu. O ir Adrieno liūdno veido bruožai puikiai atspindi niūrias, Henrio gyvenimo nuotaikas. Norėčiau išskirti ir vieną moteriškosios lyties atstovę – aktorę Sami Gayle. Jos suvaidinta prostitutė Erika į filmą įneša nuoširdumo ir jaukumo, kurio vietomis ir trūksta.

Kalbant apie techninę juostos pusę, noriu paminėti vieną svarbų dalyką, kuris yra šio vaidybinio filmo vizitinė kortelė. T. Kaye’us yra režisavęs keletą dokumentinių filmų, tarp jų ir jo paties lėšomis sukurtą „Ugnies ežerą“ (anlg. „Lake of Fire“). Ši kūrybinė patirtis tikrai duoda vaisių, nes „Atsiskyrime“ yra puikiai perteikiamas dokumentikos pojūtis. Kamerų darbas ir nufilmuotų kadrų montažas sukuria pakankamai realistišką atmosferą ir būna vietų, kai žiūrėdamas filmą pasijauti lyg stebėdamas viską iš greta esančio mokyklinio suolo.

„Atsiskyrimas vardan išlikimo“ perteikia visą mokytojų gyvenimo realybę: degraduojantys ir nieko nevertinantys vaikai, mulkius primenantys moksleivių tėvai, savo žlugusių atžalų pateisinimo ieškantys ne šeimos, bet kažkodėl mokyklos aplinkoje. Visa tai yra vien dėl vilties įkvėpti mokiniams žinių, atliekant bene prasmingiausią, vieną prasčiausiai apmokamų ir daugiausiai jėgų kainuojantį darbą, kurio vaisių nebevertina niekas. Filme iškeliamas ir šiom dienom būdingas klausimas, kodėl taip yra, kas kaltas, kad mokiniai darosi vis labiau problematiški, atskleidžiama nedėkinga pedagogo karjeros pusė.

7.8
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
7.0
Režisūra
8.0
Kinematografija
9.0
Garso takelis
7.0
Techninė pusė
8.0
Aktoriai
8.0
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles