„Tebūnie teisingumas“

1977 metais pirmą kartą Johno Wagnero sukurtuose „2000 AD“ komiksų puslapiuose pasirodęs teisėjas Dredas“ tapo itin populiarus tarp jaunimo, todėl ilgus metus brandintas super didvyrio vardas sulaukė pirmos ekranizacijos tik 1995 metais, kai kino ekranuose karaliavo raumenų kalnas Sylvesteris Stallone, kuris ir įkūnijo kultinį personažą. Nesulaukę pilnaverčio pripažinimo, tiek pajamų plane patirtas fiasko, tiek niekinančios juostą kritikų apžvalgos padėjo galutinį tašką šio charizmatiško personažo vystymuisi kino ekranuose. Visgi sukaupusi naujų jėgų kino studija bando visiškai iš naujo pateikti švenčiančio trisdešimt penkerių metų jubiliejų teisėjo istoriją pasitelkdama 2008 metų politinio trilerio „Pranaši pozicija“ režisieriaus Pete‘o Traviso pagalbą. Vizualiai apdorotas, brutalus fantastinis veiksmo trileris privers kiekvieną pamiršti apie nevykusį pirmą bandymą bei su malonumu stebėti dinamiškai sukurtą juostą.

Ateities pasaulis – niūri, šalta, purvina realybė, kurioje visa žmonijos civilizacija yra žengusi į susinaikinimo kelią. Sunkiausi nusikaltimai, žmogžudystės, nuodėmės privertė teisėsaugą imtis kraštutinumų. Sukuriama „teisėjų“ akademija, kurioje yra gerai apmokomi baudėjai, o jų tikslas yra nedelsiant likviduoti artėjantį nusikalstamumo bangos nešamą pavojų. Nusikalstamumas jų dėka po truputį slopinamas, tačiau praėjus trumpam laiko tarpui vėl iškyla naujas pavojus, todėl kovoti su labiausiai įsisiautėjusiais kriminaliniais elementais yra siunčiamas legendinis teisėjas Dredas, kurio bijo visi, kurio metodai yra brutalūs, kuris nepasigaili nieko, nes jis yra vienintelė tikra teisė mieste.

Drąsiai galima pasakyti, jog taip ir turėjo būti ekranizuotas „Teisėjo Dredo“ komiksas dar 1995 metais, tačiau tada visi gavo vaikišką, nerimtą, o kartu ir juokingą parodiją, kurios tikslas buvo tik pasipelnyti neduodant žiūrovams pasimėgauti šio įdomaus personažo istorija. Visgi praėjus septyniolikai metų nuo pirmtako susiprotėję kūrėjai pateikia labai malonų siurprizą. Kardinaliai pakeistas filmavimo stilius, stiprus istorijos pamatas, brutaliai pateikiamas veiksmas ir juostos cenzas, skirtas tik suaugusiems, paverčia šią niūrią juostą į vieną įdomiausių metų projektų. Pagrindinis variklis yra žinoma sumaniai apgalvotas smurto pateikimas, be jokių sentimentų ar cenzūros kraujas liejasi laisvai beveik kiekvienoje scenoje, o nenuilstantis veiksmas papildo dar labiau adrenalino perpildytas žiūrovų širdis. Netrūksta ir rimtų pokalbių apie ateities viziją, apie žmonijos žlugimo priežastį, apie nusikalstamumo poveikį visuomenės labui. Visgi vienas kitas momentas šiek tiek nuliūdina, nes pritrūksta naujovių, o kai ką žiūrovai jau galėjo matyti geriausiame metų veiksmo filme, indoneziečių šedevre „Reidas“, kurio pagrindinė siužetinė idėja buvo elitiniam policijos būriui užgrobti visą neprieinamą daugiaaukštį pastatą, kuriame slepiasi nusikaltėliai. Čia situacija identiška – kad nugalėtų pagrindinį blogį, teisėjai turi vykti į pastatą, kuris yra gerai saugomas, o kiekviename aukšte jų laukia vis naujesnis priešas. Žinoma, abiejų filmų stiliai visiškai kitokie, tačiau tai netrukdo vienam ir kitam būti savo žanro perlais. Aplinka, vaizduojama juostoje, ypač poapokaliptinės žemės vaizdas stulbina grožiu, preciziškai apgalvotomis detalėmis, jog sunku patikėti, kad filmo biudžetas yra toks menkas. Visiškai nesijaučia nuobodulio, kiekviena scena yra kaip dovana adrenalino mėgėjui, o  visą laiką įtampoje laikanti žiūrovą nepriekaištingai dinamiška siužetinė linija priverčia tiesiog mėgautis tobulu reginiu neatitraukiant nei akimirkai akių nuo ekrano.

Nemažą poveikį filmo gerumui suteikia puikiai apdorotas vizualus kontekstas, kurio specialiųjų efektų dėka gaunamas kokybiškai pateikiamas ateities pasaulis, ypač miesto prieigos. Dar didesnį efektingumą sukelia puikiai pavartotas „slow motion“ efektas, kuris taip dominavo „Matricos“ trilogijoje. Šiai juostai jis labai padeda, nes greitai pateikiamos scenos kartais pernelyg įsivažiuoja, jog tiesiog sunku pastebėti scenos detalumą. Stipriai adrenalinu užkrečiantis garso takelis bei garso montažas dar labiau padeda įsijausti į niūraus ateities pasaulio gyventojo kailį, nes visgi filmuotos į 3D dimensiją juostos pagalba atsiduriama vidury epiško veiksmo. Dekoracijos, kostiumai gana žaviai atspindi ateitį, tačiau dar didesnį žavesį įbauginant šiuolaikinį žmogų padaro Oskarais apdovanotas operatorius Anthony Dodas Mantle, kurio kokybiškas darbas taip ir keri visą šio fantastinio filmo kelią.

Neturintis tokios charizmos bei tokio didelio populiarumo kaip Sylvesteris Stallone savo laikais, kilęs iš Naujosios Zelandijos aktorius Karlas Urbanas, kuris labiausiai žinomas iš intelektualaus veiksmo trilerio „Bornas: pranašumas“, naujausio 2009 metų „Žvaigždžių kelio“ pastatymo bei šmaikščios veiksmo komedijos „Rizikinga erzinti diedukus“,  tiesiog stulbinančiai pasirodo, o jo įkūnytas Dredas yra visiškai priartintas prie komikso, o ne taip, kaip buvo suparodijuotas teisėjo personažas 1995 metais. Brutalus, lyderio savybių nestokojantis, arogantiškas komiksų veikėjas nepriekaištingai atgimsta didžiajame ekrane. Pagrindinė juostos antagonistė, Lenos Headavey suvaidinta Ma-Ma, nenusileidžia ir pačiam Dredui brutalumo atžvilgiu. Žavingas beik identiškų bet skirtingų lyčių personažų susidūrimas. Paminėti galima ir teisėjo kompanionę, žavingąją teisėją Anderson, kurią išvysti galime dėka Olivios Thirlby. Puikiai parinkti aktoriai, be priekaištų atsidavę savo personažų pateikimui.

„Dredas“ – tai nepriekaištingai, brutaliai sukurtas fantastinis veiksmo trileris pagal populiariojo komikso motyvus, kurio kiekviena scena vis labiau sužavi žiūrovą savo didybe. Adrenalino, niūrios aplinkos, nenustojamos įtampos kupina juosta sukuria tikrą stebuklą, nes tokios pavažiavusios, žavingai agresyvios ekranizacijos buvo sunku tikėtis, o tuo labiau, kai neseniai praūžė kino ekranuose panašaus pobūdžio ir pateikimo veiksmo šedevras „Reidas“.

8.3
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
7.0
Režisūra
8.0
Kinematografija
9.0
Garso takelis
9.0
Techninė pusė
9.0
Aktoriai
8.0
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles