Turbūt nepasakysiu nieko netikėto, jei režisieriaus Rono Howardo geriausiu kūriniu tituluosiu 2001 m. biografinę dramą „Nuostabus protas“ (angl. „A Beautiful Mind“). Filmas buvo įvertintas tiek įvairių kino apdovanojimų, tiek pačių žiūrovų – juosta pelnė 4 „Oskarus“ ir pateko tarp 15 daugiausiai uždirbusių kino filmų pasauliniu mastu (2001 m.)

Kitam R. Howardo vesterno stiliaus projektui „Dingę“ (angl. „The Missing“) nesusilaukus tokios sėkmės, režisierius nusprendė vėl suburti bent dalį kūrybinės komandos su kuria dar 2001 metais džiaugėsi apdovanojimų ir puikių filmo įvertinimų gausa. Pagrindiniai sėkmingosios komandos nariai – aktorius Rusellas Crowe, scenaristas Akiva Goldsmanas ir prodiuseris Brianas Grazeris. Ši ketveriukė suvienijusi jėgas 2005 m. pristatė filmą „Pakilęs iš pelenų“ (angl. „Cinderella Man“).

Siužetas

Biografinė drama nukels į XX a. trečiąjį dešimtmetį ir pasakos vyrišką Pelenės istorijos versiją apie boksininką Jamesą Braddocką. Pragaro virtuvėje, Niujorke užaugęs Jamesas yra tvirto charakterio vyrukas ir tikras karys kvadratiniame bokso ringe. Visgi, po kelių pralaimėjimų jam tenka atsisakyti sportininko karjeros, o kaip tik tuo metu Ameriką sukrečia ekonominė depresija.

Jameso kovas ringe staiga pakeičia kovos dėl savo šeimos socialinės gerovės dirbant juodžiausius darbus. Tačiau netgi tuomet Jamesas neišsižada savo svajonės grįžti į ringą, kol visiško atsitiktinumo dėka Jamesui yra suteikiama proga susikauti su pasaulio vicečempionu.

Kova dėl šeimos

Filmai apie kovotojus dažniausiai yra neatsiejami nuo šeimyninės dramos ir pagrindinio veikėjo asmeninių išgyvenimų. Juk filmas apie kovotoją besikaunantį tik ringe bus labiau dokumentinis nei vaidybinis, o žiūrovą sužavėti vien tik sausais faktais ir kovų scenomis bus daug sunkiau. Būtent todėl filmo „Prisikėlęs iš pelenų“ kūrėjai pagrindinę mintį siunčia pasitelkdami kovą dėl šeimos, o ne sportinio intereso bokse.

Visa juosta pasižymi pakankamai lėtu tempu, kuris vietomis slenka taip vangiai, jog atrodytų pats būtum ringe ir skaičiuotum kiekvieną sekundę laukdamas gongo. Pirmojo gongo žiūrovai sulauks per pirmąsias dešimt minučių, kuomet veiksmas staigiai persikels keletą metų į priekį ir nublokš į ekonominės depresijos kamuojamą Ameriką. Būtent tada mano manymu ir atsiskleidžia tikrasis juostos grožis.

Filme išties nuoširdžiai, lyg pasakoje suaugusiems, vaizduojama Jameso Braddocko kova už savo šeimą. Pagrindinė Jameso partnerė šioje kovoje yra jo žmona Mae (akt. Renee Zellweger). Iš paskutiniųjų jėgų bandantys išgyventi ir išsaugoti savo vaikus sveikus jie tampa rūpestingu tėvų pavyzdžiu mums visiems. Čia puikiai atsispindi ir režisieriaus R. Howardo tikėjimas Amerika, kuris perteikiamas per Braddockų šeimos sunkią kasdienybę ir tėvų skiepijamas vertybes vaikams. Žiūrint filmą galima pavydėti, kaip neprarasdami žmogiškumo ir meilės Braddockai laikosi lyg vienas kumštis, o Jamesas ir Mae labai stengiasi, jog jų atžalos nesuprastų, kad jų šeima paprasčiausiai neturi pinigų net maistui.

Kitas dalykas stipriai akcentuojamas filme – to laikotarpio žmonių vienybė ir nedingstantis tikėjimas, kad geresnės dienos jau čia pat. Šioje juostoje žmones suvienija boksas ir vietinis legenda Jamesas Braddockas. Kaimynai ir kiti miesto gyventojai palaiko Jamesą besiklausydami bokso kovų tiek baruose, tiek bažnyčioje. Tačiau gaila, jog toks dėmesys ir palaikymas atsiranda tik nusišypsojus sėkmei.

Aktorių pasirodymas

Labiausiai norėčiau išskirti tris pagrindinius aktorius – tai jau anksčiau minėtieji R. Crowe, R. Zellweger ir antraplanį vaidmenį atlikęs Paulas Giamattis.

Pradedant R. Crowe galiu tik pagirti jį už puikų atsidavimą ir profesionalumą įkūnijant legendinį boksininką. Vieneri metai žiūrint Jameso Braddocko bokso kovų įrašus, skaitant literatūrą apie jį ir sunkios treniruotės nenuėjo veltui. Pats aktorius įvardijo juostą kaip pačią mėgstamiausią per visą savo aktorinę karjerą.

Mae vaidinusiai R. Zellweger pavyko sukurti jautrios, lojalios ir labai atsidavusios žmonos emocinį paveikslą. Jos personažas pernelyg neerzino, bet negalėčiau pasakyti, kad ir labai įsiminė. Kai kuriose filmo vietose Mae galbūt priminė Adrian iš filmo „Rokis“ (angl. „Rocky“), bet ir tokios asociacijos greitai išgaruodavo.

Paskutinis, bet neprasčiausias – P. Giamattis. Užsispyrusį ir principingą Jameso Braddocko vadybininką suvaidinęs P. Giamattis buvo įvertintas Amerikos akademijos ir pelnė „Oskaro“ nominaciją geriausio antraplanio aktoriaus kategorijoje.

Techninė juostos pusė

Dalykai labiausiai atkreipę mano dėmesį buvo bokso kovų scenos ir filmo muzika. Pradedant pastarąja, tiesiog pagirti kompozitoriaus Thomaso Newmano darbą su šia juosta būtų per daug banalu. Savo srities meistras viską padarė nepriekaištingai ir didelė dalis emocijų žiūrint „Pakilęs iš pelenų“ sustiprės vien tik T. Newmano muzikos dėka.

Visgi, to paties negalėčiau pasakyti apie scenas iš bokso ringo. Vietomis realybės stokojančios scenos atrodė vangokai, pridėkime erzinantį kameros darbą su perspausta kadrų ir kampų kaita ir gausime suplaktą kovų vaizdą, kuris trukdė stebėti ko treniruočių metu išmoko R. Crowe.

Reziumuojant filmą

„Pakilęs iš pelenų“ yra tikrai nebloga sportinė juosta apie XX a. trečiojo dešimtmečio Amerikos žmonių viltį – boksininką Jamesą Braddocką. Žiūrint šią sportinę dramą vietomis gali pavykti nuspėti tolimesnį scenarijų ir susimąstyti, kad galbūt tai jau yra kažkur matyta. Nepaisant to, „Pakilęs iš pelenų“ yra jautrių ir gražių momentų kupina drama, kuri žiūrovui primins apie žmogiškumą ir šeimos stiprybę, o Jameso Braddocko sėkmės istorija įkvėpti turėtų kiekvieną.

7.3
Recenzijos autoriaus įvertinimas:
Scenarijus
7.0
Režisūra
7.0
Kinematografija
7.0
Garso takelis
8.0
Techninė pusė
7.0
Aktoriai
8.0
* - Techninėje pusėje vertiname: specialiuosius efektus, montažą, dekoracijas, garso montažą, 3D.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles