Straipsnis

Belaukiant eksperimentinio kino festivalio „Suspaustas laikas“ – nemokamas seansas MO muziejuje

Suspaustas laikas. 2019 06 28

Belaukiant eksperimentinio kino festivalio „Suspaustas laikas“ – nemokamas seansas MO muziejuje

Liepos 3 d. MO muziejuje vyks įvadinis eksperimentinio kino festivalio „Suspaustas laikas“ renginys, kuriame savo naujausią darbą „Memento Stella“ pristatys kūrėjas iš Japonijos – Takashi Makino. Po peržiūros vyks diskusija su pačiu autoriumi, festivalio organizatoriai pristatys šių metų programą.

Takashi Makino yra aktyvus ir pasaulyje žinomas kūrėjas. Lietuvoje jis taip pat lankosi jau ne pirmą kartą – pernai festivalyje „Suspaustas laikas“ jis pristatė savo darbą „On Generation and Corruption“. Kūrėjo darbai nelieka nepastebėti svarbiausiuose eksperimentinio kino festivaliuose. Roterdamo tarptautinio kino festivalio „Tigras“ už „Generator“ (2012), An Arboro kino festivalio apdovanojimas už „2012“ (2013) bei Maskvos tarptautinio eksperimentinio kino festivalio apdovanojimas už „On Generation and Corruption“ (2017) yra tik keletas jo darbų įvertinimo tarptautinėje arenoje pavyzdžių.

Menininkas darbštus ne tik kino, bet ir instaliacijų, audiovizualinių performasų, seminarų horizontuose. Jo pasirodymų visada laukia Niujorko, Tokijo, Londono modernaus meno galerijos.

Takashi Makino net ir eksperimentinio kino meno kontekste yra savitas ir originalus kūrėjas. Jo darbuose organiškai pinasi vakarietiško vizualinio meno tradicija, japoniškas jautrumas aplinkai bei dzeniška savistaba. Kiną menininkas kuria be tradicinių šiai meno formai privalomų elementų: čia nėra naratyvo, tradiciškai suvokiamo montažo ar sąmoningos kompozicijos. Kino juostose fiksuojamų vandens paviršiaus atspindžių, išplaukiančių debesų formų ar Tokijo miesto peizažo vaizdų sluoksniavimas panardina žiūrovus į magišką būklę, kurioje jie nejučia iš stebinčiųjų virsta į stebimuosius.

Šiomis dienomis meno pasaulyje aktyviai konvertuojamas tarpdiscipliniškumas, dažnai reiškiamas pretenzingai ir formaliai, Takashi Makino darbuose regisi esmingas ir organiškas. Jo darbuose forma išsipildo per spalvą, garsas skleidžiasi vaizdu, o žiūrovo skirtingos juslės pinasi, viena kitą rezonuodamos. Menininką ypač domina radikaliai skirtingų plotmių – garso ir vaizdo – pasauliai ir jų susidūrimo galimybės neprarandant savasties. Takashi Makino dažnai bendradarbiauja su muzikos meno atstovais, tarp kurių būtų galima išskirti Ryuichi Sakamoto, Jimą O’Rourke’ą bei Yoshihide Otomo.

„Jei tik nuolat primintume sau, kad visi gyvename vienoje planetoje ir esame iš tų pačių visatos dulkių, galbūt tada geriau suprastume vienas kitą ir būtume artimesni vienas kitam“, – teigia menininkas, kalbėdamas apie paskutinįjį savo darbą „Memento Stella“ (2018). Matyt ši menininko nuostata galėtų būti visos jo kūrybos kvintesencija, o ir ne tik jo. Fizinis žmonių susietumas šiandienos pasaulyje kontrastuoja su kultūrine ar socialine neapykanta, o kino ekrane regima kitų istorija lipdosi visai ne ekrane, o paties žiūrovo sąmonėje. Filme patiriamas radikalus mastelio pokytis šokiruoja – filmo vaizdų išneštas į visatos tolius, staiga susivoki esąs niekieno nepasiekiamoje teritorijoje – savyje.

„Suspaustas laikas“ – nuo 2016 m. kasmet organizuojamas nemokamas kinematografijos ir alternatyvaus meno festivalis, skirtas apžvelgti nepriklausomo meno formų evoliuciją, šių dienų tendencijas ir ateities perspektyvas. Liepos 24-28 d. festivalis vėl grįžta į Nidą. Festivalį iš dalies finansuoja Lietuvos kino centras.

(Nuotraukos – festivalio organizatorių)