Kol visi su nekantrumu laukia dar vienos „Žvaigždžių karų“ epopėjos dalies „Solo: Žvaigždžių karų istorija“ (angl. „Solo: A Star Wars Story“), artimiau susipažinkime su šio kosminio vesterno autoriumi Ronu Howardu, kuriam ir dedikuojame gegužės mėnesio režisieriaus titulą. Tikriausiai būtų labai sunku rasti žmogų, kuris nebūtų matęs nors vieno šio kino kūrėjo režisuoto darbo – juk dauguma mūsų užaugo matydami kaip plaukuotas žalias Grinčas kiekvieną gruodį kėsinasi pavogti Kalėdas. Pristatęs daugybę filmų, suvaidinęs pusšimtį vaidmenų Ronas Howardas drąsiai gali vadinti save vienu populiariausiu šių laikų režisieriumi.

Aktorystė vos gimus

Ronaldas Williamas Howardas gimė 1954 metais kovo 1 d., Dunkane Oklahomos valstijoje. Būsimo kino kūrėjo pažintis su aktoryste ir kino pasauliu prasidėjo labai anksti, jis gimė aktorės Jean Speegle Howard ir režisieriaus, aktoriaus, scenarijų autoriaus Rance’o Howardo šeimoje. Tikroji Howardų šeimos pavardė buvo Beckenholdtai, tačiau 1948 metais gimęs sceninis Rance’o Howardo slapyvardis tapo oficialia vyro pavarde. Kai Ronui buvo ketveri šeima persikraustė į kino industrijos širdį – Holivudą, netoli Desilu kino studijos, kur būsimasis režisierius mokėsi privačiai, o vėliau baigė „John Burroughs“ vidurinę mokyklą. Ir nors po kelerių metų šeima paliko namus Holivude, kinematografinė aistra iš Rono Howardo širdies niekada niekur nedingo ir dėl ankstyvos aktorinės patirties keliuose serialuose jis netrukus suprato, kad savo talentą gali puoselėti abiejose kameros pusėse.
Prieš pradėdamas kurti filmus R. Howardas gali pasigirti nemažiau ryškia aktoriaus karjera – pirmą kartą į filmavimo aikštelę įžengė būdamas vos dvejų, vėliau 8 sezonus filmavosi seriale „Endžio Grifito šou“ (angl. „The Andy Griffith Show“), kuriame įkūnijo šerifo sūnų Opį Grifitą. Būtent šio serialo režisierius Aaronas Rubenas ir pagrindinis aktorius Andy Griffithas devintojo gimtadienio proga padovanojo R. Howardui pirmąją filmavimo kamerą. Taip prasidėjo mielų naminių vaizdelių era jo gyvenime.

Lemtingi mainai

Po nepaprastai sėkmingo debiuto seriale „Endžio Grifito šou“, sekė kita situacijų komedija – „Laimingos dienos“ (angl. „Happy Days“), kurioje R. Howardas net 8 metus vaidino kiek išlepusį, sumanumu nepasižymintį paauglį Ričį Kaninghamą. Šis, lengvai pasipūtusio, tuometinio jaunimo tikrąjį veidą vaizduojančio vaikio vaidmuo atnešė R. Howardui pirmąjį Auksinį gaublį, o pats serialas buvo pripažintas vienu reikšmingiausiu to meto televizijos projektu.
Palikęs serialo „Laimingos dienos“ filmavimo aikštelę, R. Howardas žengė į didžiuosius ekranus su pirmuoju autoriniu darbu – „Grand Theft Auto“. Vos per 20 dienų nufilmuota juosta dienos šviesą išvydo lemtingų mainų dėka – prodiuseris Rogeris Cormanas sutiko atiduoti kūrybines filmo vadeles į R. Howardo rankas, su sąlyga jei šis atliks pagrindinį vaidmenį R. Cormano filme „Uostyk dulkes“ (angl. „Eat My Dust“).
Režisieriaus tėvas nuoširdžiai tikėjo sūnaus sėkme ir yra prisipažinęs, kad visada matė jį labiau režisieriumi nei aktoriumi, o pirmasis R. Howardo filmas, nors ir buvo kiek prisvilęs, tik patvirtino, kad režisūra yra jo gyvenimo variklis. Vėliau R. Howardas režisavo kelias pasisekimo nesulaukusias kino juostas, o bene svarbiausias kūrybinis proveržis režisieriaus karjeroje įvyko pasirodžius filmui „Naktinė pamaina“ (angl. „Night Shift“) su Michaelu Keatonu, Shelley Long ir Henry Winkleriu priešaky. Šį filmą galima įrašyti į istoriją dar ir dėl Kevino Costnerio debiuto kine, nors jo vaidmuo tetruko vos minutę. Filmas atnešė tikrai nekuklų 21,1 milijono JAV dolerių pelną ir nepaprastai svarbią partnerystę su prodiuseriu Brianu Grazeriu, o jų bendradarbiavimo kelio pradžią vainikavo 1984 metais įkurta kino kompanija „Imagine Entertainment“.

Kino juostų sūkurys

Tiek Tomo Hankso gerbėjai, tiek jis pats turėtų būti dėkingi R. Howardui, kad 1984 metais kurdamas juostą „Purslai“ (angl. „Splash“) pasiūlė dar niekam nežinomam aktoriui pagrindinį mielo vaikinuko, įsimylėjusio undinėlę, vaidmenį. Ir nors klasikinės  Hanso Christiano Anderseno pasakos perdirbinio scenarijus keliavo nuo vienos kino kompanijos iki kitos, galiausiai nugulė ant „Touchstone Pictures“, valdomos „Walt Disney“ visatos studijos stalo. Dienos šviesą išvydusi romantinė komedija per naktį pavertė Tomą Hanksą ir Daryl Hannah režisierių graibstomomis žvaigždėmis, o Ronas Howardas įrodė, kad moka pavežioti žiūrovą po nuotaikų labirintus.
1985 metais kino teatrus pasiekė mokslinės fantastikos komedija „Kokonas“ (angl. „Cocoon“). Linksma istorija apie ateivius ir jaunėjančius senukus pelnė kritikų malonę, iškovojo net du Oskarus ir nors R. Howardas tą vakarą nepasiėmė savo auksu žibančios statulėlės, juosta režisieriui atnešė garbingą Saturno apdovanojimą už geriausią režisūrinį darbą mokslinės fantastikos srityje.
Po sėkmingo „Kokono“ debiuto režisierius visa galva pasinėrė į fantastinio meno gelmes ir ėmėsi naujo projekto kartu su legendiniu „Žvaigždžių karų“ kūrėju George’u Lucasu. Taip gimė naujas, įspūdingų specialiųjų efektų kupinas filmas „Vilou“ (angl. „Willow“) ir nors mintis kurti tokio pobūdžio kino juostą J. Lucaso galvoje sukosi nuo pat 1972 metų, tik su R. Howardo gebėjimais ir profesionalumu jam pavyko įgyvendinti ilgai brandintas idėjas. Filmas „Vilou“ dažnai vadinamas nepakankamai įvertintu – nors kupinas ryškių spalvų, suteikiantis gilią vaizduotę ir stiprius išgyvenimus kritikų bei žiūrovų nesužavėjo. Filmui nepavyko pakartoti ankstesnių R. Howardo filmų sėkmės – nors juosta ir nepatyrė finansinio fiasko, tačiau buvo nominuota net dviems Auksinėms avietėms, kurių, visa laimė, namo neparsivežė. Kiti du dešimtmečiai tarsi amerikietiški kalneliai režisieriaus gyvenime, daugybė naujų projektų – tiek aktorinių tiek režisūrinių – vienas po kito sekantys filmai, vis labiau veržiasi į žiūrovų širdis. Nuotaikinga komedija „Ak, jau tie tėvai“ (angl. „Parenthood“) drąsiai iškelia į paviršių kiekvienoje šeimoje sutinkamas problemas ir per nuotaikingai ironišką prizmę, gvildena sudėtingus tėvų ir vaikų santykius. Linksma komedija buvo nominuota net dviem Oskarams už geriausią antraplanį aktorės vaidmenį ir geriausią juostoje skambantį garso takelį.

Kino kelionės

Roną Howardą neabejotinai galime laikyti vienu įtakingiausiu režisierių visame pasaulyje, jo pavardė garantuoja finansinę filmo sėkmę, o vaidmenis atlikusiems aktoriams prideda po papildomą nulį prie honorarų. 1991 metų juosta „Skersvėjis“ (angl. „Blackdraft“) iki 2007 metų buvo pelningiausias filmas apie ugniagesius gelbėtojus per visą kino istoriją, uždirbęs tam laikmečiui rekordinę 152 milijonų JAV dolerių sumą. Kol Ronas Howardas tiesiog šėlsta režisieriaus kėdėje, į didžiuosius ekranus keliauja drama „Tolimas kraštas“ (angl. „Far And Away“), „Laikraštis“ (angl. „The Paper“), daugybę nominacijų ir apdovanojimų pelnęs „Apolo 13“ (angl. „Apollo 13“), kriminalinė drama „Išpirka“ (angl. „Ransom“), nuostolinga juosta „Edo televizija“ (angl. „EdTv“), linksma komedija „Kaip Grinčas Kalėdas vogė“ (angl. „How the Grinch Stole Christmas“). Pastaroji, visiems gerai pažįstama kino juosta, dedikuota režisieriaus mamai, kuri amžino poilsio atgulė likus 2 mėnesiams iki filmo premjeros.
Sunku būtų rasti R. Howardo nepaliestą kino žanrą – kiekviena režisieriaus kuriama kino juosta – ryškių spalvų ir klasiško stiliaus derinys, atnešantis nepaprastą kino kelionę žiūrovams. Ir nors kūrybinis štilis aplenkė R. Howardą – vienas filmas perskrodė ir supurtė jo filmografiją nuo pamatų. Agresyvaus intelekto biografinė drama „Nuostabus protas“ (angl. „Beautiful Mind“) didžiuosiuose ekranuose pasirodė 2001 metais ir režisieriui atnešė dvi auksines Oskaro statulėles. Paklaustas, kaip gimė šis filmas, R. Howardas prasitarė, kad galingą istoriją pasiūlė Greytonas Carteris ir vos per kelias valandas su partneriu Brianu sukūrė užburiančią būsimo filmo viziją. Iš režisūrinės pusės keliantis ganėtinai sunkius iššūkius, filmas atpirko visus kino kūrėjo lūkesčius ir uždirbo 313 milijonų JAV dolerių.
Po milžiniškos sėkmės sulaukusio filmo, į kino teatrus vienas po kito keliavo kiti kūrybiniai režisieriaus projektai, vienas tokių – „Dingę“ (angl. „The Missing“). Režisierius vėl prikaustė žiūrovus prie ekranų meistriškai žaisdamas sudėtingais tėvo ir dukters santykiais, išlaikydamas įtemptą vesterno stilių. Tuo pat metu, R. Howardas kaip vykdomasis prodiuseris darbavosi prie televizinio projekto „Sustabdyta raida“ (angl. „Arrested Development“), serialas dar kartą įrodė R. Howardo atsidavimą kameros menui ir atnešė Emmy apdovanojimą.
Žvelgiant į R. Howardo režisuotų filmų kiekį galima pamanyti, kad arba jis turi savo antrininką, arba jo paroje ne 24 valandos – 2005 metais pasirodė drama „Pakilęs iš pelenų“ (angl. „Cinderella Man“) apie boksininką, kovojantį ne tik ringe, bet ir už savo šeimos socialinę gerovę. Preciziškai nufilmuotas, jautrus, su romantikos prieskoniais filmas praktiškai nepaliko abejingų, o pagrindinį vaidmenį atlikęs Russelas Crowe įvardijo juostą kaip pačią mėgstamiausią per visą savo aktorinę karjerą.
Po metų kino teatrus sudrebino galinga knygos „Da Vinčio kodas“ (angl. „The Da Vinci Code“) ekranizacija. Pats režisierius apibūdino kino juostą kaip mistinį įtempto siužeto trilerį su unikaliais istoriniais elementais. Ir nors kino kritikų malonės filmas nesulaukė, režisierius dėl to nei kiek nenustebo, priešingai, dar prieš prasidedant filmavimui R. Howardas žinojo, kad filmas, kuriame narpliojamos teologinio sąmokslo teorijos, nebus priimtas išskėstomis rankomis. Dėl gvildenamų aštrių religijos klausimų, filmas kai kuriose šalyse net buvo uždraustas rodyti.
Prie režisierių ištikusios lengvos kūrybinės krizės prisidėjo ir serialo „Sustabdyta raida“ populiarumo smukimas bei paties televizinio šou galas (galime padėkoti kino dievams – šį nuostabų serialą, po ilgos pertraukos nuspręsta sugrąžinti į ekranus). Neleidęs neigiamoms mintims ir abejonėms sugriauti pasitikėjimo savimi režisierius kibo į darbus ir, kaip pats yra minėjęs, tiek besirinkdamas naują projektą, tiek plėtodamas kūrybinius sumanymus niekada nesirinko saugiausio ir lengviausio kelio – tai patvirtina 2008 metais atkeliavusi istorinė drama „Frostas prieš Niksoną“ (angl. „Frost/Nixon“). Didžiųjų ekranų šedevras iš viso pelnė net 25 įvairių apdovanojimų nominacijas. Pats režisierius nepaprastai didžiuojasi šiuo savo projektu ir tenka pripažinti – tai tikrai nėra į komercinį kino popierėlį įvyniotas saldainis – drama subtili, sudėtinga ir reikalaujanti kantrybės, bet žiūrovų viduje sukelianti nepaprastą išgyvenimą.
2013-ais į padangę šauna neeilinis R. Howardo filmas „Lenktynės“ (angl. „Rush“) – viename interviu autorius šį projektą įvardijo vienu sudėtingiausiu savo kūrybos istorijoje. Tačiau talentingasis režisierius ir šį kartą pranoko pats save – sugebėjo itin lengvu stiliumi perteikti sudėtingus veikėjų psichologinius portretus ir tarsi ant lėkštutės padėti nepaprastai įdomių įžvalgų apie „Formulės-1“ sportą. Biografinė juosta tapo tikra kino gurmanų numylėtine ir pelnė daugybę įvairių nominacijų ir apdovanojimų.

Svarbiausia – šeima

Visą režisūros karjerą jį lydėjo gausi labdaringa veikla bei projektai. Didžiausiu įkvėpimu jis laiko savo šeimą, o svarbiausią partnerystę gyvenime – 40 metų trunkančią santuoką su žmona Cheryl Alley. Pora susituokė 1975-ais ir susilaukė 4 vaikų. Kaip ir pats R. Howardas, taip ir jo vaikai, galima sakyti, užaugo filmavimo aikštelėje, todėl nenuostabu, kad dukros Bryce ir Page pasirinko aktorystės kelią, o sūnus Reedas – kino operatoriaus. Filmų autorius yra antrasis žmogus kino istorijoje, įsirašęs savo pavardę Holivudo žvaigždžių alėjoje net du kartus (pirmasis – Bobas Hope’as, anapilin iškeliavusi garsenybė užsitarnavo 4). Už visus savo pasiekimus jis yra dėkingas savo šeimai, kuri, kaip jis pats teigia, yra svarbiausia jo gyvenimo dalis.

Pabaigai

Kaip minėjo pats R. Howardas, jį ypatingai vilioja neištyrinėti kūrybiniai labirintai. Režisierius nori perteikti žiūrovui viską, ko filmavimo aikštelėje išmoko pats, ir jei nebūtų pasirinkęs kino kūrėjo kelio – būtų mokytojas. Jam pavyko žiūrovus nuskraidinti į mėnulį, iš arčiau pažvelgti į legendinės britų grupės gimimą, pažaboti milžinišką banginį ir, panašu, kad jis tikrai nusives visus į dar ne vieną nuostabią kino kelionę.

Taip pat skaitykite

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti * Žiūrėti komentavimo taisykles